اطلاعات مورد نیاز در خصوص تعرفه و فرایند تایید اسناد و مدارک تجاری و سایر اسناد در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران درآلماتی
تعرفه تایید اسناد
- تصدیق اعتبار و سرمایه شرکت ها(ترازنامه، اساسنامه، روزنامه رسمی و آگهیهای سرمایه شرکت، صورت مطالبات مجمع عمومی، گواهی سهام و سهم الشرکه، شرکت نامه و .....) : 60 یورو
- تصدیق اعتبار و سرمایه بازرگانان(در صورت ارایه مدارک کافی مانند کارت بازرگانی، گواهیهای سرمایه گذاری، گواهی مربوط به مالکیت بازرگانی و غیره) : 60 یورو
- تصدیق معرفی نامه نمایندگان شرکت ها:60 یورو
- تصدیق صورت حساب یا پیش رسید فروش کالا (فاکتور-INVOICE):
- از مبلغ 1 تا 150 یورو: 20 یورو
- از مبلغ 151 تا 1500 یورو: 70 یورو
- از مبلغ 1501 تا 7500یورو: 120 یورو
- از مبلغ 7501 تا 15000 یورو: 240 یورو
- از مبلغ 15001 تا 75000 یورو: 500 یورو
- بالای75001 یورو: 1000 یورو
- در صورت عدم ذکر بها : 1000 یورو
- تصدیق گواهی مبدا یا مقصد کالا
(CERTIFICATE OF ORIGIN OR DESTINATION)
در صورت ذکر بها و یا مبلغ مندرج در صورت حساب تصدیق شده:
- از مبلغ 1 تا 150 یورو:20 یورو
- از مبلغ 151 تا 1500 یورو: 70 یورو
- از مبلغ 1501 تا 7500 یورو:120 یورو
- از مبلغ 7501 تا 15000 یورو: 240 یورو
- از مبلغ 15001 تا 75000 یورو:500 یورو
- بالای 75001 یورو : 1000یورو
در صورت عدم ذکر بها و یا عدم تصدیق صورتحساب: 1000 یورو
- تصدیق سالم و یا معیوب بودن کالا، گواهی استاندارد کالا، گواهی بازرسی کالا، گواهی بهداشتی کالا(HEALTH CERTIFICATE)و ... - در صورت ذکر بها و یا مبلغ مندرج در صورت حساب تصدیق شده:
- از مبغ 1 تا 150 یورو:50 یورو
- از مبلغ 151 تا 150000 یورو:110 یورو
- از مبلغ 150001 تا 1500000 یورو: 200 یورو
- بالای 1500001 یورو: 400 یورو
- در صورت عدم ذکر بها و یا عدم تصدیق صورتحساب: 400 یورو
- تصدیق اسناد تملک، مطالبات، دارایی یا اموال در صورت تعیین بها:
از مبلغ 1 تا 150 یورو: 15 یورو
از مبلغ 151 تا 1500 یورو: 60 یورو
بالای 1501 یورو: 100 یورو
- تصدیق اسناد تملک، مطالبات، دارایی یا اموال بدون ذکر بها:املاک یا اموال غیر منقول : 100 یورو
املاک یا اموال غیر منقول : 100 یورو
اموال منقول با تشخیص نمایندگی از ارزش بهای کالا : 3 درصد ارزش خالص کالا
وصول مطالبات اشخاص متفرقه از اتباع یا دولت های خارجی از طریق نمایندگی یا به وسیله اقدامات دیپلماتیک یا قراردادهای بین المللی: معادل 5 درصد کل مبلغ وصول شده
جمع آوری و و صول ماترک منقول به ازای هر پانصد هزار ریال : 3 درصد ارزش خالص کالا
جمع آوری و وصول اموال غیر منقول: معادل 7 درصد ارزش خالص مالی
تحریر ترکه و مهر و موم آن: معادل 5 درصد ارزش خالص ماترک
حفاظت از اموال منقول از قبیل اثاثیه منزل، ماشین آلات و غیره: به نسبت 7 درصد از جمع بها
حق الزحمه اخذ دیه، بیمه و خسارات افرادی که به هر علتی در خارج از کشور فوت میکنند: معادل 5 درصد دریافتی نمایندگی
فروش اموال اتباع ایرانی توسط نمایندگی: معادل 7 درصد از درآمد خالص
- تصدیق قرارداد کار بین اشخاص حقیقی و حقوقی:20 یورو
- تصدیق قرارداد بین اشخاص حقوقی(بدون بار مالی):20 یورو
- تصدیق قرارداد بین اشخاص حقیقی یا حقوقی(با بار مالی):
از 1 تا 150 یورو : 20 یورو
از 151 تا 1500 یورو: 40 یورو
بالای 1501 یورو: 70 یورو
- هزینه تایید سایر اسناد از جمله گواهی حلال(HALAL CERTIFICATE) مبلغ 30 یورو میباشد.
*کلیه اسناد مذکور حتی المقدور به زبان فارسی و یا انگلیسی ترجمه شده باشد و باید به تایید اتاق بازرگانی و صنایع و یا نمایندگی وزارت امور خارجه قزاقستان در آلماتی رسیده باشد.
- تایید مدارک تحصیلی دانش آموزان، مدارک فارغ التحصیلی دانشگاهی و ریز نمرات، به ازای هر شماره رهگیری سامانه الکترونیکی وزارت امور خارجه (سامانه میخک):24 یورو
- تایید گواهی آموزشی، فنی و حرفه ای، شغلی، پایان دوره علمی و یا تخصصی، دکترای افتخاری و تقدیر نامهها به ازای هر شماره رهگیری سامانه الکترونیکی مربوط به وزارت امور خارجه(سامانه میخک) : 24 یورو
*در خصوص موارد 13 و 14 باید در سامانه میخک به نشانی mikhak.mfa.ir ثبت نام نموده و سپس تصاویر مدارک خود را بارگزاری و از سامانه کد رهگیری دریافت نمایید و پس از هماهنگی از طریق گذاشتن پیام در واتس آپ کنسولی به شماره 0077078082481 در صورت لزوم همراه با اصل مدارک بارگزاری شده و مدارک هویتی به سفارت مراجعه نمایند.
*مدارک تایید شده توسط سفارت در سامانه میخک، نیاز به تایید و مهر وزارت خارجه در ایران ندارند و مستقیما قابل ارائه به سازمان مربوطه میباشد زیرا اصالت مدارک از طریق مراجعه به سامانه میخک برای سازمان مربوطه قابل رویت میباشد.( اساسا مهر فیزیکی بر روی مدارک درج نمیگردد) لیکن با توجه به اینکه تایید اسناد تجاری هم اکنون از طریق سامانه میخک میسر نیست حتما باید توسط کنسولگری و وزارت امور خارجه ممهور گردند.
- هزینه تایید اسنادی که به تایید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران و یا دفاتر استانی آن رسیده است در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آلماتی5 یورومیباشد.
*اسنادی که در ایران به تایید وزارت امور خارجه در تهران و یا دفاتر استانی آن از جمله مشهد رسیده باشند جهت ارائه به مقامات قزاقستان باید ابتدا به تایید بخش کنسولی ایران در آلماتی برسد و سپس بخش تایید اسناد وزارت امور خارجه قزاقستان آن را تایید کند.
*در ایران معمولا اسناد تجاری مانند invoice ، certificate of origin و یا packing list که توسط اتاق بازرگانی ایران با فرمت بین المللی صادر میگردد نیاز به ترجمه توسط دارالترجمه رسمی و تایید اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی قوه قضائیه جهت تایید وزارت امور خارجه ندارد.
*لوکیشن بخش تایید اسناد وزارت امور خارجه در تهران:
https://maps.app.goo.gl/75KMrWk7aFpVtyJB7
*لوکیشن دفتر وزارت امور خارجه در مشهد:
https://maps.app.goo.gl/iTrzVJdNwWt37upy